Η Ιταλία στράφηκε κατά των influencers, μετά το σκάνδαλο με την Κιάρα Φεράνι

Η Ιταλία στράφηκε κατά των influencers, μετά το σκάνδαλο με την Κιάρα Φεράνι

Είναι αυτό το τέλος για την Κιάρα Φεράνι;

Η Κιάρα Φεράνι– από τους πιο ισχυρούς influencers της Ιταλίας- πασχίζει να σώσει το κύρος της, μετά το σκάνδαλο με το χριστουγεννιάτικο κέικ. Μια υπόθεση που προκαλεί τριγμούς στην αυτοκρατορία της- την ώρα που ερευνάται για απάτη- αλλά επηρεάζει και άλλους σταρ των social media.

Όλα ξεκίνησαν στα τέλη του 2022, όταν η Κιάρα Φεράνι ένωσε τις δυνάμεις της με την Balocco για να προωθήσει το παντόρο της εταιρείας. Το χριστουγεννιάτικο κέικ με την «υπογραφή» της infuencer πωλούνταν 9 ευρώ, σε τιμή σχεδόν τριπλάσια από ότι το «απλό» παντόρο.

Η εταιρεία και η Φεράνι, που έχει 29,4 εκατομμύρια followers στο Instagram, υποστήριξαν ότι τα έσοδα από την πώληση του κέικ θα διατεθούν στο νοσοκομείο Παίδων του Τορίνο. Στην πραγματικότητα, η Balocco έδωσε 50.000 ευρώ στο νοσοκομείο προτού ξεκινήσει αυτή η καμπάνια και δεν έκανε άλλη δωρεά. Η influencer έβγαλε πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ από αυτή τη συνεργασία, σύμφωνα με τις αρμόδιες ιταλικές αρχές.

Τον Δεκέμβριο, επιβλήθηκε πρόστιμο ενός εκατομμυρίου ευρώ στη Φεράνι και 420.000 ευρώ στην ιδιοκτήτρια της εταιρείας, Αλεσάντρα Μπαλόκο, για παραπλάνηση των καταναλωτών. Με ένα βίντεο στο οποίο σχεδόν έκλαιγε, η Φεράνι ζήτησε συγγνώμη από τους followers της, έκανε λόγο για «επικοινωνιακό λάθος» και δήλωσε ότι θα δωρίσει ένα εκατομμύριο ευρώ στο νοσοκομείο.

Όμως, τα προβλήματά της δεν σταμάτησαν εκεί. Έπειτα από εβδομάδες συζητήσεων στην Ιταλία για τη δύναμη που έχουν οι influencers και τα χρήματα που κερδίζουν μέσα από την προώθηση προϊόντων- ιδιαίτερα εκείνα που παρουσιάζονται ως κάποια φιλανθρωπική πρωτοβουλία- η εισαγγελία του Μιλάνου ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα κάνει έρευνα για τη Φεράνι και τη Balocco για απάτη. Από τη στιγμή που ξέσπασε το σκάνδαλο, η Φεράνι έχει χάσει 200.000 followers και συνεργάτες της, όπως η Coca-Cola, της γύρισαν την πλάτη της.

Η Ιταλία βάζει νέους κανόνες στους influencers

Στον απόηχο αυτού του φιάσκο, οι ιταλικές αρχές ενέκριναν αυστηρούς νέους κανόνες, παρόμοιους με εκείνους που ισχύουν για τα ΜΜΕ, με στόχο τη βελτίωση της διαφάνειας στις αναρτήσεις των social media που κάνουν οι influencers οι οποίοι έχουν πάνω από ένα εκατομμύριο followers.

Οι διαφημίσεις πλέον θα πρέπει να έχουν πιο σαφή σήμανση, έτσι ώστε να το αντιλαμβάνεται όποιος βλέπει τις αναρτήσεις, διαφορετικά οι influencers κινδυνεύουν με πρόστιμα που φτάνουν τα 600.000 ευρώ. Κάτι παρόμοιο έγινε στη Γαλλία πέρυσι, όπου θεσπίστηκε νόμος ο οποίος ρυθμίζει το περιεχόμενο επί πληρωμή.

Οι κανονισμοί θα επεκταθούν στην πορεία και σε influencers με λιγότερους ακολούθους, δήλωσε ο Τζιάκομο Λασορέλα, επικεφαλής της AGCOM, της ιταλικής ρυθμιστικής αρχής επικοινωνίας. «Κινούμαστε εντός ενός ευρωπαϊκού πλαισίου. Ο ψηφιακός κόσμος τρέχει και οι κανόνες τον ακολουθούν. Αλλά αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για τη ρύθμιση αυτού του τομέα», δήλωσε στον Guardian.

Είναι αυτό το τέλος της Κιάρα Φεράνι;

Κάποιοι έσπευσαν να συμπεράνουν ότι αυτό το σκάνδαλο θα είναι το τέλος της Κιάρα Φεράνι. Άλλοι επισημαίνουν την ίσως υπερβολική στοχοποίηση των influencers.

«Υπάρχει μεγάλο μίσος εναντίον τους», δήλωσε ο Τζιανλούκα Περέλι, διευθύνων σύμβουλος της Buzzoole, η οποία ειδικεύεται στο influencer marketing. «Για παράδειγμα, αν ένας ηθοποιός ή ποδοσφαιριστής είχε κάνει την πρωτοβουλία με το παντόρο, πιθανότατα θα υπήρχε διαφορετική αντίδραση. Θα είχαν καταδικάσει το άτομο, αλλά όχι όλους τους ποδοσφαιριστές ή τους ηθοποιούς», επεσήμανε.

Ακόμη είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθούν οι συνέπειες του φιάσκου, σημείωσε. «Πρώτα από όλα, πρέπει να δούμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της έρευνας. Δεύτερον, θα πρέπει να δούμε πώς θα διαχειριστεί την κρίση η Φεράνι», συμπλήρωσε. Σημειώνεται πως η αξία της αυτοκρατορίας της influencer εκτιμάται στα 40 εκατομμύρια ευρώ.

Στην ιστοσελίδα της αναφέρει ότι χρησιμοποιεί την επιρροή της για «να γίνει ο κόσμος καλύτερος». Κάποιοι υποστηρίζουν ότι σε ένα βαθμό, αυτό είναι αληθές. «Η Φεράνι έχει κάνει πολλά θετικά πράγματα στην Ιταλία», δήλωσε ο Μικέλε Κοσταμπίλε, καθηγητής Μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης.

Ως παράδειγμα αναφέρει τη selfie που έβγαλε το 2020 η influencer μπροστά από τη «Γέννηση της Αφροδίτης» του Μποτιτσέλι, στην πινακοθήκη Uffizi. Ήταν κάτι που το είχε οργανώσει ο τότε διευθυντής της πινακοθήκης και μπορεί η πολιτιστική ελίτ να χλεύασε την κίνηση, αλλά αυτή πέτυχε τον στόχο της. Όταν η Φεράνι ανάρτησε τη φωτογραφία, χιλιάδες νέοι επισκέφθηκαν το μουσείο.

Επίσης, την είχε επιστρατεύσει ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Τζουζέπε Κόντε, προκειμένου να πείσει τους followers της να φορούν μάσκα και να τηρούν αποστάσεις, όταν ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού.

«Αυτή η κρίση θα επιταχύνει τη ρύθμιση και θα δημιουργήσει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην αγορά. Η ικανότητα της Φεράνι να ανακάμψει θα εξαρτηθεί από την ικανότητά της να μάθει από τα λάθη της», επεσήμανε ο Κοσταμπίλε.