Το επιχειρείν, το επιτυχείν, ο Μάνος, η Σύμη, η Bella Hadid και οι συμβουλές μου…

Το επιχειρείν, το επιτυχείν, ο Μάνος, η Σύμη, η Bella Hadid και οι συμβουλές μου…

Η δημιουργία ενός εστιατορίου που κέρδισε Έλληνες και ξένους

Πως συνδέεται ένα εστιατόριο, ο Μάνος, η Σύμη αλλά η Bella Hadid;

Στο iliaspapageorgiadis.com αναφέρεται: «Πώς πέτυχες όλα αυτά τα πράγματα;» ρώτησε ο δημοσιογράφος του ΣΚΑΙ πριν λίγες μέρες τον Μάνο Μάγκο, που πλέον ανοίγει μαζί με την οικογένειά του και εστιατόριο στο Κατάρ, πάντα με το όνομα «Μάνος» και πάντα πουλώντας Ελληνικές γεύσεις και «Ελληνική εμπειρία»…

Επειδή ο διαχυτικότατος Μάνος είναι πολύ σεμνός όταν μιλάει για τον εαυτό του, επίτρεψέ μου σήμερα να σου διηγηθώ κάποια ψήγματα από την επιχειρηματική του διαδρομή (ως τώρα, έχει πολλά να κάνει ακόμη), για να μοιραστώ μαζί σου μερικές από τις πολύτιμες εμπειρίες και μαθήματά του. Θεωρώ ότι έχω το δικαίωμα, μιας και μαζί με τον αδερφό μου έχουμε βάλει και εμείς ένα μικρό λιθαράκι τα τελευταία χρόνια στην ξέφρενα ανοδική πορεία του Μάνου, ενώ προσωπικά τον συμβούλευσα κατά τη διαπραγμάτευση της συμφωνίας για το εστιατόριο που ανοίγει αυτές τις μέρες στο Κατάρ.

(το πιο σημαντικό μάθημα από τον Μάνο θα το διαβάσεις στο τέλος του κειμένου αυτού)

Το επιχειρείν, το επιτυχείν, ο Μάνος, η Σύμη, η Bella Hadid και οι συμβουλές μου…

Δεκαετία του ’80: Η ανακάλυψη της Σύμης και της Τουρκίας…

Ο Μάνος κατάγεται από την Αθήνα. Το πώς βρέθηκε στη Σύμη είναι μεγάλη ιστορία… αν τον ρωτήσεις θα σου πει για το πόσο υπέροχο είναι αυτό το νησί και πώς μαγεύτηκε όταν το είδε… «έρωτας από την πρώτη ματιά». Εγώ όμως συγκράτησα κάτι άλλο:

Ο Μάνος γνώρισε τα Δωδεκάνησα από τη δεκαετία του ΄80. Ήταν από τους ελάχιστους που αποφάσισε μόνος του να περάσει απέναντι στην Τουρκία, να δει τι υπάρχει και εκεί, όντας πιτσιρικάς, νέο παιδί.

(Την ώρα που για κάποιους διαβάζουμε ότι στα 20 – 25 τους έχουν startup με 0 έσοδα και αυτό είναι κάτι σπουδαίο) ο Μάνος έψαξε και «βρήκε τις πρώτες του άκρες» στην Τουρκία, από όπου και έφερνε στην Ελλάδα πάμφθηνα δερμάτινα καλής ποιότητας. Τα αγόραζε πάμφθηνα, τα πουλούσε φθηνά, δεν προλάβαινε τις παραγγελίες…

«Από τότε την ποιότητα κοιτούσα, για να κάνω τη διαφορά. Χωρίς ποιότητα, είσαι ένας ακόμη, δεν μπορείς να ξεχωρίσεις».
Σύμφωνοι, «επιχειρηματικό δαιμόνιο» λέγεται όλο αυτό, αλλά μπορείς να το πεις και τόλμη και θράσος και επιλογή να πουλήσει κάποιος ποιοτικά προϊόντα, όταν ελάχιστοι καταλάβαιναν τι σημαίνει αυτό…

Δουλειές στη Σύμη, το πληρωμένο «πανεπιστήμιο» και η πελατοκεντρική προσέγγιση…
Ο Μάνος παντρεύτηκε τη γυναίκα της ζωής του στη Σύμη και μετακόμισε εκεί, κινούμενος μεταξύ Ρόδου και του νησιού του Πανορμίτη. Δούλεψε ως υπάλληλος για πολλά χρόνια…

«Πώς θα κάνεις δικιά σου δουλειά αν δεν μάθεις πρώτα πώς γίνεται αυτή; Πώς θα ρισκάρεις τα λεφτά σου, αν δεν ξέρεις που πάνε τα τέσσερα, ποιος θα σε κλέψει και από που; Διάφοροι βλάκες θέλουν να το παίξουν αφεντικά και σπάνε τα μούτρα τους, θεωρώντας υποτιμητικό να τριφτούν πρώτα στη δουλειά ως υπάλληλοι. Εγώ το θεωρώ πληρωμένο «πανεπιστήμιο»! Μαθαίνω μία δουλειά και με πληρώνουν για αυτό!»

Τα χρόνια πέρασαν και ο Μάνος άρχισε να κάνει παράλληλα και άλλες δουλειές… να έχει άλλες 4 – 5 μικρές τουριστικές επιχειρήσεις στη Σύμη, να κάνει «cross selling» (όπως το λέμε εμείς στην Κατερίνη), να στέλνει τους πελάτες από τη μία δουλειά του στην άλλη, προσφέροντας περισσότερες υπηρεσίες και πολλαπλασιάζοντας τα έσοδά του.

Ήταν εύκολο όλο αυτό για έναν ξένο στο νησί; Όχι, το αντίθετο. Ο Μάνος όμως έδινε την ψυχή του στη δουλειά και φρόντιζε να κτίσει σχέσεις με κάθε τουρίστα που ερχόταν, έψαχνε να του λύσει κάθε πρόβλημα, να του ικανοποιήσει κάθε απαίτηση. Την ώρα που διάφοροι «παραστρατημένοι» νομίζουν ότι κάνουν τη χάρη στον πελάτη για να τον σερβίρουν, ο Μάνος ήταν απόλυτα πελατοκεντρικός…

… και φυσικά στήριξε και στηρίχθηκε στην τοπική κοινωνία της Σϋμης.

Το δικό του μαγαζί: Η συνταγή της επιτυχίας

Έφτασε και η ώρα να ανοίξει ο Μάνος Μάγκος το δικό του εστιατόριο στη Σύμη. «Φυσικά διάλεξα το καλύτερο δυνατό σημείο, μπροστά στα μάτια των πελατών. Άσε τους άλλους να πάνε στα στενά και σε άλλα σημεία, η θέση είναι το κλειδί».

Τα περισσότερα εστιατόρια με Ελληνικό φαγητό σε τουριστικούς προορισμούς πριν από 20 – 25 χρόνια είχαν ψάρια και κρέας, σε μέτρια ως καλή ποιότητα και μέτριες ως λίγο πιο μεγάλες τιμές. Φαγητό, άντε και καμία «βραδιά με ζωντανή μουσική», κατ’ εξαίρεση. Ο Μάνος ακολούθησε άλλον δρόμο:

Επέλεξε να απευθυνθεί σε αυτούς που έχουν χρήματα και σε αυτούς που είναι πλούσιοι / βαθύπλουτοι. Τους είχε ήδη μελετήσει εδώ και χρόνια, προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσει τι θέλουν, πώς σκέφτονται.

•Μελέτησε με προσοχή τις πρώτες ύλες που είχε στη διάθεσή του

•Έφτιαξε πιάτα εξαιρετικής ποιότητας, που τα χρέωσε και με τις αντίστοιχες τιμές.

•Έδωσε έμφαση στην εξαιρετική εξυπηρέτηση, κάνοντάς σε να νιώθεις «βασιλιάς».

Σχεδόν κάθε βράδυ οργάνωσε πάρτυ, σηκώνοντας τον κόσμο να χορέψει με τον ίδιο να δίνει το σύνθημα, ξεκινώντας από την Ελληνική μουσική. Καταλαβαίνοντας τις επιθυμίες των πελατών του σε καθημερινή βάση, συχνά τους άφηνε να επιλέξουν ακόμη και τα τραγούδια, κατάφερε να τους κάνει να διασκεδάσουν με την ψυχή τους, να βγουν από τα «καθώς πρέπει» όριά τους και να χαρούν πραγματικά.

= Ο Μάνος τους προσέφερε «την Ελληνική εμπειρία»
(Όλα αυτά γίνονταν την ώρα που όλοι εκεί, ακόμη και ο Χ δισεκατομμυριούχος ήξερε πως κουμάντο στο μαγαζί κάνει ο Μάνος, κανείς άλλος, όσα λεφτά και να έχει).

Αποτέλεσμα: O Μάνος με ένα εστιατόριο στη Σύμη, στην άκρη της Ελλάδας, κατάφερε σιγά σιγά να γίνει γνωστός, να δημιουργήσει μόνιμη πελατεία και στη συνέχεια να «κερδίσει» άπειρους πελάτες «μεγάλου βεληνεκούς», πελάτες που πριν ή μετά από μία στάση στο μαγαζί του θα πάνε στη Μύκονο και θα αφήσουν εκεί περιουσίες.

Πάντα όμως θα πάνε να περάσουν μερικά βράδια κοντά στον Μάνο, τον άνθρωπο που για αυτούς είναι ό,τι πιο κοντινό στον Έλληνα «Αλέξη Ζορμπά».

Με το εξαιρετικό φαγητό, την άριστη εξυπηρέτηση και την απίστευτη διασκέδαση, ο Μάνος κατάφερε να αποκτήσει στρατιές φανατικών πελατών και φίλων, με τους διάσημους και ισχυρούς του κόσμου να διαδέχονται ο ένας τον άλλον σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Ταυτόχρονα με την Τουρκία στα δύο βήματα και τις παλιές του εμπειρίες να τον βοηθάνε («ό,τι κάνεις και μαθαίνεις στη ζωή, κέρδος είναι. Ποτέ σου δεν ξέρεις πότε και πώς θα σου χρειαστεί») ο Μάνος έγινε το απόλυτο «must» για τους πλούσιους τούρκους και τους ισχυρούς φίλους τους, που περνούσαν μαζικά απέναντι για να διασκεδάσουν μαζί του….

Αν ξεκινήσω να σου αραδιάζω ονόματα διασήμων, πλουσίων που είναι στις λίστες του αμερικανικού Forbes και σε όλον τον πλανήτη, μπορεί να σου γράψω σελίδες ολόκληρες… (πχ τη Bella Hadid για την οποία έγραψαν τα ΜΜΕ ο Μάνος την ξέρει από μικρό κορίτσι, μιας και είναι φίλος με τον πατέρα της, τον Mohamed Hadid).

Το επιχειρείν, το επιτυχείν, ο Μάνος, η Σύμη, η Bella Hadid και οι συμβουλές μου…

Το άνοιγμα στην Τουρκία

Όταν λέμε Μάνος, μιλάμε φυσικά για τον Μάνο Μάγκο, όμως στην πράξη μιλάμε για όλη την οικογένεια Μάγκου, τη γυναίκα του την Ασημίνα, τον αδερφό του Μιχάλη και τα παιδιά του Γιάννη και Κωνσταντίνο. Ο Μάνος δέχεται κάθε χρόνο 20+ προτάσεις για να στήσει μαγαζιά σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Όμως μόνο όταν μεγάλωσαν τα παιδιά αποφασίστηκε το επόμενο βήμα: Να αποδεχθούν την πρόταση να στήσουν Ελληνικό εστιατόριο στην Τουρκία, στη Μαρμαρίδα, σε ένα υπερπολυτελές συγκρότημα ξενοδοχείων, δίπλα σε τρομερό ανταγωνισμό από παγκοσμίως κορυφαία ονόματα εστίασης.

Το απότελεσμα ξεπέρασε κάθε προσδοκία και απέδειξε περίτρανα πως αφενός οι τούρκοι καταλαβαίνουν, αποζητούν και χρυσοπληρώνουν τη διαφορά του Ελληνικού φαγητού και της «Ελληνικής εμπειρίας» και αφετέρου πως όλη η δουλειά και οι γνωριμίες που είχαν αποκτηθεί τόσα χρόνια στη Σϋμη πραγματικά ήταν κάτι σπουδαίο, που αξιοποιήθηκε στο έπακρο.

Την ίδια ώρα στο νησί είχε πλέον τόσο τη «ναυαρχίδα» του, το εστιατόριο «Μάνος», όσο και σειρά άλλων επιχειρήσεων, εστιατόρια και άλλα, τα περισσότερα με συνέργειες μεταξύ τους και σχεδιασμένα για να κάνουν πάντα cross selling, συνδυασμένες πωλήσεις.

Η γνωριμία μου με τον Μάνο και το Κατάρ

Εκείνη την περίοδο γνώρισα και εγώ τον Μάνο… για την ακρίβεια αυτός ζήτησε να με γνωρίσει και για να «με ζυγίσει» μου ζήτησε να πάμε να φάμε στην Αθήνα. (Να πω την αλήθεια… δεν είχα ιδέα για το ποιος ήταν και όταν άρχισε να μου λέει στο τραπέζι το ποιοι είναι οι πελάτες του και τι προτάσεις συνεργασίας έχει, στην αρχή σκέφτηκα ότι υπερβάλλει. Όταν όμως πήγα στη Σύμη, είδα το μαγαζί του και είδα ποιοι ήταν γύρω μου, κατάλαβα πως μου έλεγε πολύ λίγα σε σχέση με αυτά που έχει πετύχει).

Έγινε γρήγορα πελάτης της εταιρείας μας και μαζί με τον Γρηγόρη ξεκινήσαμε να τον υποστηρίζουμε σε πολλά επίπεδα, κυρίως προσπαθώντας να συμβάλλουμε στην αναδιοργάνωση του οικονομικού σκέλους της δουλειάς, να προτείνουμε αλλαγές στο μοντέλο διοίκησης, να δουλέψουμε στο ακόμη καλύτερο κτίσιμο του brand στο εξωτερικό και να οργανώσουμε τη μετατροπή αυτού του project από «μία πετυχημένη οικογενειακή επιχείρηση» σε μία διεθνή αλυσίδα.

Μάλλον πρέπει να έμεινε ευχαριστημένος από τη δουλειά και τις προτάσεις μας («πάντως ρε μπαγάσα έχεις το θράσος να μου λες στα ίσα τη γνώμη σου, ακόμη και να διαφωνείς μαζί μου»), μιας και όταν δέχθηκε μία πολύ σοβαρή πρόταση από το Κατάρ μου ζήτησε να την προσεγγίσουμε μαζί και να είμαι στο πλευρό του στη διαπραγμάτευση.

Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μία εξαιρετική συμφωνία (εξαιρετική = υλοποιήσιμη, προστατεύει τα συμφέροντα της οικογένειας Μάγκου αλλά και δεν κάνει την άλλη πλευρά να νιώθει άβολα) και μία πολύ μεγάλη επένδυση στο Κατάρ, σε μία αγορά «άλλων κυβικών».

Με την οικογένεια να συνεχίζει να είναι ενωμένη και τον Μάνο να επεκτείνει την ομάδα του με καλές επιλογές προσώπων, έχουν ξεκινήσει να κτίζονται οι δομές διοίκησης που θα τους επιτρέψουν να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο, έτσι ώστε το παλιό «one man show» να μετατραπεί σιγά σιγά σε αυτό που δικαιούνται να πετύχουν ως οικογένεια: Να γίνουν και αυτοί πρεσβευτές της Ελλάδας, της «Ελληνικής εμπειρίας» και των Ελληνικών γεύσεων στα σημαντικότερα σημεία του σύγχρονου κόσμου.

Εξωστρέφεια στην πράξη

Την ώρα που η πλειοψηφία των Ελλήνων αυτοκτονούν οικονομικά επενδύοντας τσουβάλια λεφτά σε επενδύσεις που απλά δεν μπορούν να βγάλουν κέρδος δουλεύοντας νόμιμα στην Ελλάδα και θεωρούν ντροπή τους να κτίσουν κάτι στο εξωτερικό, η οικογένεια Μάγκου υλοποιεί στην πράξη την ιδέα της εξωστρέφειας.

Από αυτήν τους την επιλογή η πρώτη κερδισμένη είναι η χώρα μας! Γιατί έτσι μεγαλώνει η πατρίδα μας, έτσι απλώνεται το αποτύπωμά της και βγαίνει έξω από τα στενά της όρια, αυξάνει τις εξαγωγές της κλπ!

Ο Γρηγόρης και εγώ νιώθουμε τυχεροί γιατί η οικογένεια Μάγκου είναι φίλοι μας (πρώτα και πάνω από όλα), γιατί βλέπουμε τον Γιάννη και τον Κωνσταντίνο να δουλεύουν 16ωρα και να συνεχίζουν να χαμογελούν ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα τους, του Μάνου, που δημιουργεί υπεραξίες από το πουθενά και αποτελεί από μόνος του ένα ολόκληρο «πανεπιστήμιο του επιχειρείν», με πολλά ακόμη να δημιουργήσει.

Το επιχειρείν, το επιτυχείν, ο Μάνος, η Σύμη, η Bella Hadid και οι συμβουλές μου…

Ποιος να μου το έλεγε ότι όταν ξεκίνησα να συμβουλεύσω «κάποιον Μάνο από τη Σύμη» θα κατέληγα να είμαι στο πλευρό του και να κλείνουμε μεγάλες συμφωνίες, να του προσφέρω πολλά και να μαθαίνω από αυτόν ακόμη περισσότερα;

Το πιο σημαντικό μάθημα που μου έδωσε;

•«Μπορεί να ξέρεις μία δουλειά πολύ καλά… μπορεί να την προετοιμάσεις τέλεια… μπορεί να τα κάνεις όλα σωστά και τελικά να μην πετύχει, να μην τραβήξει, ρε αδερφέ!

• Επιχειρείν το λένε και όχι επιτυχείν! Κανείς δεν έχει συμβόλαιο με την επιτυχία!

•Χρειάζεται δουλειά, τύχη και οργάνωση, αν όμως δεν πετύχεις κάτι, πάρε τα μαθήματά σου, ανέλαβε τις ζημιές σου και προχώρα παρακάτω! Δεν έχεις κάνει συμφωνία με τον Θεό ότι θα σου πετύχουν όλα! Σε κανέναν μας δεν πετυχαίνουν όλα!

•Μπορεί μία αποτυχία απλά να σε βοηθήσει, να σε προετοιμάσει για να καταλάβεις καλύτερα πώς θα πετύχεις την επόμενη φορά! Άνθρωπος αλάνθαστος δεν υπάρχει!

• Επιχειρείν το λένε, θα κάνουμε την προσπάθειά μας με σοβαρότητα και εργατικότητα και θα τραβήξουμε στο τέλος γραμμή. Δεν το λένε επιτυχείν, αν το έλεγαν έτσι και πετύχαιναν όλοι, δεν θα είχε αξία η επιτυχία, ούτε και νόημα!

•Μη μασάς, διάλεξε προσεκτικά, μελέτησε, προετοιμάσου και βγες στην επίθεση, με σκληρή δουλειά και το καλύτερο service πελάτη που μπορείς να προσφέρεις!»

Ο Μάνος από τη Σύμη αποτελεί τρανό παράδειγμα οτι η καλή δουλειά φαίνεται και αναγνωρίζεται, ακόμη και αν είναι «κρυμμένη» σε ένα μικρό νησί, στην άκρη του νοτιοανατολικού Αιγαίου, άγνωστη στους περισσότερους Έλληνες.•

Πηγή:iliaspapageorgiadis.com