Καύσωνας: Αυτά τα μέτρα προστασίας προτείνουν οι ειδικοί

Καύσωνας: Αυτά τα μέτρα προστασίας προτείνουν οι ειδικοί

Αυτά είναι τα μέτρα προστασίας που προτείνουν οι ειδικοί για τον καύσωνα

Καθώς οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στα ύψη σε όλη την Ελλάδα, καθίσταται ζωτικής σημασίας να δώσουμε προτεραιότητα στην ασφάλειά μας και να υιοθετήσουμε κάποια προληπτικά μέτρα για την καταπολέμηση του καύσωνα.

Σε συνθήκες καύσωνα θα βρεθεί από σήμερα η χώρα μας, καθώς οι πολύ θερμές αέριες μάζες που βρίσκονταν πάνω από τη βόρεια Αφρική και την κεντρική Μεσόγειο κατευθύνονται ανατολικά και αναμένεται να ανεβάσουν τις θερμοκρασίες στην Ελλάδα από σήμερα μέχρι και την Παρασκευή.

Συγκεκριμένα, πριν από λίγο επικαιροποιήθηκε το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, σύμφωνα με τα τελευταία προγνωστικά στοιχεία από την ΕΜΥ, χωρίς να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις. Συνεπώς, πολύ θερμές αέριες μάζες που βρίσκονταν πάνω από τη βόρεια Αφρική και την κεντρική Μεσόγειο κατευθύνονται ανατολικά και αναμένεται να ανεβάσουν τις θερμοκρασίες στην Ελλάδα από σήμερα μέχρι και την Παρασκευή.

Κίνδυνοι για την υγεία από τις υψηλές θερμοκρασίες

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), τα κύματα καύσωνα ενέχουν αρκετούς πιθανούς κινδύνους για την υγεία, όπως:

αφυδάτωση
αναπνευστικές παθήσεις
κράμπες
εξάνθημα
θερμοπληξία
θερμική εξάντληση
νεφρική βλάβη
επιπτώσεις στην ψυχική υγεία

«Ο καύσωνας επηρεάζει το ανθρώπινο σώμα [μέσω] ενός συνδυασμού εξωτερικής ή περιβαλλοντικής θερμότητας και της εσωτερικής θερμότητας του σώματος που παράγεται από τη διαδικασία του μεταβολισμού», λέει η Kathleen O’Grady Winston, κοσμήτορας του Κολλεγίου Νοσηλευτικής στο Πανεπιστήμιο του Φοίνιξ.

«Οι ακραίες θερμοκρασίες μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα του σώματος να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του» συμπληρώνει.

Σύμφωνα με την O’Grady Winston, τα προβλήματα αυτά συμβαίνουν συνήθως όταν το σώμα δεν μπορεί να δροσιστεί με τις συνήθεις μεθόδους του, συνήθως με την εφίδρωση. Όταν συμβαίνει αυτό, η θερμοκρασία του σώματος αυξάνεται ταχύτερα από ό,τι το μεταβολικό σύστημα του σώματος είναι σε θέση να ψύξει», λέει. «Τα αποτελέσματα που σχετίζονται με την αύξηση της θερμοκρασίας και την έκθεση στη ζέστη για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι σημαντικά και μπορεί να οδηγήσουν σε βλάβη των ζωτικών οργάνων».

Συμβουλές για να παραμείνετε ασφαλείς

Παρά τους κινδύνους που συνδέονται με τους καύσωνες, υπάρχουν ορισμένοι τρόποι για να παραμείνετε ασφαλείς και να αποφύγετε την υπερθέρμανση, την αφυδάτωση και άλλες ασθένειες που σχετίζονται με τη ζέστη.

Μείνετε κοντά στο κλιματιστικό

Ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να παραμείνετε δροσεροί είναι να περνάτε το χρόνο σας σε κλιματιζόμενους χώρους.

«Να περνάτε ένα μέρος κάθε ημέρας σε κλιματιζόμενο χώρο», συμβουλεύει η O’Grady Winston. «Οι ανεμιστήρες δεν θα είναι πλέον χρήσιμοι όταν η θερμοκρασία είναι αυξημένη πάνω από τους 40 βαθμούς».

Περιορίστε τις υπαίθριες δραστηριότητες

Οποιεσδήποτε δραστηριότητες που πρέπει να γίνονται σε εξωτερικούς χώρους θα πρέπει να αποφεύγεται.

Η O’Grady Winston προτείνει να αποφεύγονται οι έντονες δραστηριότητες τις μεσημεριανές ώρες και να μένετε στη σκιά όποτε είναι δυνατόν.

Βάλτε το αντηλιακό

Είναι σημαντικό να φοράτε αντηλιακό κάθε μέρα, ειδικά όταν κάνει ζέστη έξω. Τα ηλιακά εγκαύματα μπορεί να εντείνουν τα προβλήματα που σχετίζονται με τη ζέστη.

«Ένα ηλιακό έγκαυμα εμποδίζει την ικανότητα του σώματος να ψύχεται και μπορεί να συμβάλει στην αφυδάτωση», εξηγεί η O’Grady Winston.

Αυτό συμβαίνει επειδή ένα έγκαυμα τραβάει υγρό στην επιφάνεια του δέρματος. Η επιπλέον θερμότητα έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη εξάτμιση των υγρών του σώματος.

Κρατηθείτε ενυδατωμένοι

Η κατανάλωση πολλών υγρών, ιδίως νερού, θα σας κρατήσει ενυδατωμένους. Βοηθά επίσης να αποφεύγετε το αλκοόλ και τα ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη όταν μπορείτε.

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), η συνολική ημερήσια πρόσληψη νερού μπορεί να προέρχεται από μια ποικιλία ποτών και τροφίμων. Οι συστάσεις για την ημερήσια πρόσληψη υγρών ποικίλλουν ανάλογα με:

ηλικία
φύλο
σωματικό βάρος
εγκυμοσύνη και κατάσταση θηλασμού
Ως γενική καθοδήγηση, το Ινστιτούτο Ιατρικής (IOM) έχει συστήσει 3,7 λίτρα για τους άνδρες και 2,7 λίτρα για τις γυναίκες για τη συνολική πρόσληψη νερού από όλα τα τρόφιμα και τα υγρά.

Κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα, είναι σημαντικό να καλύπτετε αυτό το ελάχιστο όριο – και ακόμη περισσότερο. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε ροφήματα που παρασκευάζονται με δροσιστικά βότανα για να σας βοηθήσουν να μειώσετε τη ζέστη.

Ντυθείτε ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία

Ντυθείτε ανάλογα με τον καιρό, δηλαδή με ελαφριά ρούχα. Μην ξεχνάτε τα καπέλα, τα γυαλιά ηλίου και το αντηλιακό.

Η O’Grady Winston συνιστά ανοιχτά χρώματα και ρούχα με φαρδιά εφαρμογή. Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε ρούχα με παράγοντα προστασίας από την υπεριώδη ακτινοβολία (UPF) για να αποτρέψετε τις υπεριώδεις ακτίνες να φτάσουν στο δέρμα σας.

Τρώτε ελαφριά γεύματα

Μια άλλη συμβουλή για να παραμείνετε δροσεροί είναι να επιλέγετε γεύματα στην ελαφριά πλευρά, όπως σαλάτες ή σούσι. Τα πιο δροσερά τρόφιμα είναι επίσης μια καλή ιδέα. Σκεφτείτε: σαλάτα με κοτόπουλο έναντι ενός ψητού.