Κάποτε σάρωνε, τώρα βουλιάζει στο 4%: Η εκπομπή των εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που «βυθίστηκε» στους πίνακες τηλεθέασης
To τέλος της πλησιάζει.
Υπήρξε μια εποχή που το Survivor ήταν ο βασιλιάς της ελληνικής τηλεόρασης. Με ποσοστά τηλεθέασης που άγγιζαν το 30% και την ταυτόχρονη φρενίτιδα στα social media, το ριάλιτι επιβίωσης της Acun Medya αποτελούσε αδιαμφισβήτητο φαινόμενο. Ήταν το απόλυτο θέαμα, το απόλυτο «trend», το πρόγραμμα που όλοι έβλεπαν (ή τουλάχιστον συζητούσαν την επόμενη μέρα). Τι συνέβη όμως και, φέτος, τα ποσοστά του κυμαίνονται γύρω στο 4% στο δυναμικό κοινό, όπως είδαμε το βράδυ της Πέμπτης 21/11, ενώ κάποτε το 15-20% θεωρούνταν… απλά μια μέτρια χρονιά;
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι η ίδια η φύση του Survivor. Το format, αν και επαναστατικό όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, δεν κατάφερε να εξελιχθεί με τον καιρό. Οι δοκιμασίες επαναλαμβάνονται, οι «κλίκες» μοιάζουν σαν κακέκτυπα προηγούμενων σεζόν, και οι εντάσεις συχνά φαίνονται προσχηματικές. Όταν το κοινό αρχίζει να βλέπει τη συνταγή πίσω από την πλοκή, το ενδιαφέρον χάνεται.
Η Acun Media, με τη ραγδαία επιτυχία του Survivor, επένδυσε σε μια πληθώρα ριάλιτι, όπως το Tempting Fortune, το Power of Love, και το My Style Rocks. Το κοινό, όμως, κουράστηκε από τη συνεχή επανάληψη του ίδιου μοντέλου: διαγωνιζόμενοι με «ιστορίες ζωής», σκηνοθετημένες εντάσεις και δράματα που θύμιζαν περισσότερο σενάρια παρά πραγματικότητα.
Όταν όλα τα κανάλια ακολουθούν την ίδια «συνταγή», το κοινό δεν έχει λόγο να ξεχωρίσει ένα από τα πολλά παρόμοια προγράμματα. Και όταν τα ριάλιτι αντικαθιστούν τη φρεσκάδα με τον αυτοματισμό, το ενδιαφέρον πέφτει κατακόρυφα.
Tα ριάλιτι, κάποτε μονοπωλιακή αξία στην ψυχαγωγία, αντιμετωπίζουν πλέον έντονο ανταγωνισμό από τις πλατφόρμες streaming όπως το Netflix και πάνω από όλα την ελληνική μυθοπλασία και τα τηλεπαιχνίδια. Το κοινό έχει πλέον στη διάθεσή του πρωτότυπο περιεχόμενο, υψηλής ποιότητας παραγωγές και την πολυτέλεια της επιλογής. Τα ριάλιτι με τις προβλέψιμες πλοκές και τους υπερβολικούς καβγάδες μοιάζουν προϊστορικά.
Αυτό είναι το νέο τηλεπαιχνίδι-αντίπαλος του The Chase
Η φετινή σεζόν του Survivor φάνηκε να πασχίζει για προσοχή από την αρχή. Η επιλογή των παικτών, η απουσία ισχυρών προσωπικοτήτων κατέστησαν το πρόγραμμα βαρετό. Επιπλέον, το κοινό έχει πλέον μάθει να ξεχωρίζει τις «στημένες» εντάσεις και τις σκηνοθετημένες συγκρούσεις, κάτι που αφαιρεί την αυθεντικότητα και, συνεπώς, το ενδιαφέρον.
Με τη φετινή χρονιά να αγγίζει το ιστορικό χαμηλό του 4% στο δυναμικό κοινό, είναι σαφές ότι το Survivor χρειάζεται ριζική ανανέωση – αν όχι ολική αναθεώρηση. Και φυσικά αποχή από τη μικρή οθόνη. Οι παραγωγοί θα πρέπει να επανεφεύρουν το format, να δώσουν περισσότερο βάρος στην αυθεντικότητα και να επενδύσουν σε καινοτόμες ιδέες.
Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: Μπορεί το κοινό να εμπιστευτεί ξανά μια «κουρασμένη» συνταγή ή το μέλλον της τηλεόρασης ανήκει πλέον στις πλατφόρμες και τις σειρές; Ίσως, τελικά, το Survivor να είναι ένα παράδειγμα του πώς η επιτυχία, όταν δεν εξελίσσεται, οδηγεί αναπόφευκτα στη φθορά. Το κοινό έχει μιλήσει. Και η φετινή σεζόν αφήνει μια γεύση: «Αρκετά».
Πηγή: Dailymedia